Profil

Lidt om Le


Mit liv er, og har nok været præget af altid at have flere jern i ilden på en gang!
Jeg startede egentlig som konkurrence-svømmer, og var på Årgangs- og Juniorlandsholdet i 2 år med butterfly som speciale. Jeg var godt nok ikke ilde, men lidt for lille, derfor slog jeg mig efterhånden mere og mere over på galopsporten.
Som 15-årig gik jeg i lære som jockey hos Gurli Madsen, samtidig med at jeg tog en studentereksamen fra Midtfyns Gymnasium i Ringe.

Galopsporten i Danmark har kun sæson fra april til november, derfor kunne jeg med fordel udnytte friheden resten af året. Jeg har altid været fascineret af kroppens bygning samt fysiologi, det, at kunne præstere noget optimalt, og de forskellige indfaldsvinkler af træningsmetoder var spændende.
Fysioterapi måtte lige være noget for mig, og jeg blev da også færdig i 1996 (Gesundheitsamt, Stadt Bochum).
Efter et 3 måneders vikariat som fysioterapeut, konkluderede jeg, at min passion til heste og væddeløb ganske enkelt var for stor, og jeg ville lære mere rundt om i verden.

Jeg nåede i løbet af de næste vintre at arbejde i Macau hos Dan O´Donnell (Hongkong), hos Ettore Pistolletti i Pisa kombineret med et arbejde for Vittorio Panici i Milano(Italien), samt hos Jack Berry i Cockerham (England), og ved B.D.A Cecil på Hollywood Park i Los Angeles (U.S.A).
Henover denne periode stiftede jeg bekendtskab med divergerende metoder til at optimere en hests potentiale, alle med samme formål nemlig ” at få det maksimale ud af hvert individ”.
Pistolletti arbejdede ud fra kilometer i timen. For Vittorio var det mere ren intervaltræning og øget mælkesyretolerance.
Benjamin Cecil var massetræning og faste afgange, så her var alt ud fra tid, han indviede mig i fordele og ulemper ved medicinsk behandling.
Jack Berry, en unik unghestekonge, bedst mulig uddannelse af hesten, men med konceptet ”horses work better underworkwed than overworked”.

Jack Berry er stadig en kontinuerlig inspiration, han arbejder ud fra % træning, som er langt mere i henhold til den enkelte hest.
Dog i det store hele har de alle givet mig uvurderlig erfaring, som jeg til stadighed nyder gavn af. Man lærer ligeså meget af det andre gør rigtigt, som det de gør forkert. Desuden må jeg konkludere, at en væsentlig detalje beror på, at det, som er rigtig for en, kan være forkert for en anden!

Herefter begyndte jeg at søge nye veje og flere muligheder, diverse kurser bl.a. kinesiologi, akupunktur og hømopati blev afprøvet, men jeg havde svært ved at finde det optimale for mig.
Jeg gik i gang med at opgradere matematik, fysik og kemi med henblik på efterfølgende at læse til dyrlæge, stod i et temmelig afgørende dilemma, jeg ville nemlig gerne hjælpe og forbedre, men var knap så hooked på alt det andet, som også er en del af gerningen – deriblandt aflivninger, vaccinationer, og triviel diagnostistik.

I november 2001 var jeg imidlertid så heldig igennem en rigtig god veninde, at få muligheden for at deltage i et Introduktionskursus til Equine Osteopati!
Dér åbnede himlen sig for mig, og nu var der ingen tvivl, andre planer blev forkastet, og jeg begyndte i januar 2002 at læse til Equine osteopat på FISEO (Frankfurt International School of Equine Osteopathy).
Dernæst knap et halvt år efter tilføjede jeg den humane del afosteopatiuddannelsen hos IAO (International Academy of Osteopathy)

Osteopatien er en verden, hvor man aldrig nogensinde er, eller bliver færdiguddannet! Igen og igen påmindes man om noget, man lige kan sætte sig mere nøjagtig ind i, altid forefindes noget, man kan gøre bedre eller måske mere præcist.
Hele tiden afdækkes mere og mere af embryologiens forunderlige mysterium, flere detaljer kommer frem i neuroanatomi, hormonernes mangfoldighed samt gensidige påvirkning, interaktionen mellem krop, fysik, psyke og fysiologi, dette bare for at nævne et lille udpluk af den konstante udvikling, som osteopatien nonstop er påvirket af, jeg kunne blive ved og ved….!!

Ethvert menneske, enhver hest har sin egen unikke komposition og historik, som hver især udgør sit eget hele. Derfor er intet forløb helt ens, og nogle gange forefindes pludselig en ganske anderledes komposition, eller måske helt nye brikker i puslespillet, som gør at brikkerne måske skal lægges på ganske anden vis, det i sig selv er en fascinerende proces, som jeg finder spændende og værdsætter.

Til slut vil jeg lige tilføje, at meget kan man læse sig til, men det er så absolut en forudsætning igen og igen at følge op på repetitionen af anatomien, og erfaring er en lære og liga for sig!
Jeg vil heller ikke lægge skjul på, at jo længere jeg arbejder med både tobenede/firbenede desto større ydmyghed får jeg, samt bliver til stadighed hurtigere og dygtigere til at gennemskue mangt et problem.

Jeg glæder mig over, at kunne udvikle mig fremover!
I mine øjne er netop dette en gave af ypperste kaliber.

Mit ”drive” har altid været ønsket om at kunne gøre en forskel.

Uddannelse

- Equine ostopat


Jeg har læst til Equine osteopat på FISEO (Frankfurt International School of Equine Osteopathy.
Uddannelsen til heste er et studieforløb forløbende over 2 år, bestående af 7 temaer med fire dages undervisning, afsluttende med en weekend indeholdende en skriftlig, samt en praktisk prøve.
I det store hele er det en undervisning i equine osteopatis principper samt dens filosofi, anatomi, biomekanik, fysiologi, neurofysiologi, patologi, radiologi, sikkerheds diagnose procedurer, strukturelle manipulationer, muskel energi teknikker, ”bodyadjustment”, ”soft tissue” teknikker, reflexologi, cranio-sacral terapi, saddel studier og selvfølgelig praktiske ”case” studier!


- Human osteopat

Efter at have påbegyndt studiet til Equine osteopat, blev jeg lynhurtigt så dybt engageret i osteopatien, at jeg simpelthen måtte vide noget mere. Dette var grunden til, at jeg allerede senere samme år som på den hesteorienterede osteopatiuddannelse, startede på den humane uddannelse dvs. i august 2002 på IAO (International Academy of Osteopathy), hvilken jeg afsluttede i 2012!

Uddannelse - Equine ostopat 

Equine osteopat 2002-2003:
Jeg har læst til Equine osteopat på FISEO (Frankfurt International School of Equine Osteopathy.
Uddannelsen til heste er et studieforløb forløbende over 2 år, bestående af 7 temaer med fire dages undervisning, afsluttende med en weekend indeholdende en skriftlig, samt en praktisk prøve.
I det store hele er det en undervisning i equine osteopatis principper samt dens filosofi, anatomi, biomekanik, fysiologi, neurofysiologi, patologi, radiologi, sikkerheds diagnose procedurer, strukturelle manipulationer, muskel energi teknikker, ”bodyadjustment”, ”soft tissue” teknikker, reflexologi, cranio-sacral terapi, saddel studier og selvfølgelig praktiske ”case” studier!


For nærmere at uddybe er nedenstående moduler taget hos FISEO:

January 2002:

  • Intro: Osteopathic & Equine history, principles and philosophy
  • Surface of the body - different planes
  • The osteopathic lesion I
  • Diagnosis Safety Procedures
  • Front legs

March 2002

  • Front legs
  • Pelvis
  • The osteopathic lesion II
  • Cranio-sacral osteopathy I 

September 2002

  • Hindlegs
  • Cranio-sacral II
    November 2003
  • Cervical vertebrae
  • C0-C1, C1-C2, C2-C7
  • CTJ (Cervico-thoracic junction)
  • TMJ (Temporo-mandibular joint + hyoid apparatus)
  • Cranio-sacral III
  • Pathology
  • Neurology
  • CNS
  • PNS

January 2003

  • Trunk I: Thoracic vertebrae (18 vertebrae, rib case (18 ribs) and diaphragm (mellemgulvet)
  • Craniosacral IV

March 2003

  • The Trunk II:Lumbar spine (6 vertebrae)
  • TLJ (thoracal-lumbar junction)
  • Neurology ANS
  • Visceral osteopathy
  • Cranio-sacral V

August 2003

  • Cranio-sacral IV
  • Integration
  • Dentistry
  • Saddle studies
  • Horse-shoeing
  • Strain & Counterstrain
  • Radiology

November 2003

  • Casuistics
  • Reflexology
  • Examination
  • Pascal Evrard D.O, M.R.O.B / M.A.A.O.(USA), Belgium, Founder of FISEO


Efterfølgende af speciel relevans til heste har jeg bl.a deltaget i understående:

  • Introduction to the horses and dogs veterinary chiropraxie by Dr.Kevin Haussler, DVM, Phd, D.C, 2003
  • Veterinær Seminar - Veterinær Homotoksikologi ved Dr. Kelvin Boys BVSc 2006
  • Phytobiophysics Flower Formulas Biovita 2007
  • The study of biomechanical relations between horse and rider, 2014

Uddannelse - Human osteopat

Efter at have påbegyndt studiet til Equine osteopat, blev jeg lynhurtigt så dybt engageret i osteopatien, at jeg simpelthen måtte vide noget mere. Dette var grunden til, at jeg allerede senere samme år som på den hesteorienterede osteopatiuddannelse, startede på den humane uddannelse dvs. i august 2002 på IAO (International Academy of Osteopathy), hvilken jeg afsluttede i 2012!

Fra august 2002 har jeg deltaget i følgende moduler fra IAO:

  • Ilium (Bækkenet) 2002
  • Bladder and Perineum (Blære og bækkenbund) 2002
  • Neurology I
    (Det somatiske nervesystem samt neuroanatomi) 2002
  • Kidneys (Nyrene) 2003
  • Colon and Intestinum tenue (Tyktarm og tyndtarm) 2003
  • Cranial osteopathy I 2003
  • Physiology (Fysiologi) 2003
  • Hip (Hoften) 2003
  • Knee (Knæet) 2003
  • Foot (Foden) 2003
  • Sacrum and Coccyx (Korsben og haleben) 2004
  • Lumbar Spine (Lænd, 5 lændehvirvler) 2004
  • Thoracic Spine (Ryg, 12 ryghvirvler) 2004
  • Ribs and Sternum (Ribben 24 stk (12 hver side) samt brystben)) 2004
  • Diaphragm (Mellemgulv) 2004
  • Interactions between pelvis and foot
    (Vekselvirkningen mellem bækken, knæ og fod) 2004
  • Embryology and x-rays (Embryologi og radiologi) 2004
  • Shoulder (Skulder) 2005
  • Wrist, Hand and Elbow (Håndled, hånd og albue) 2005
  • Cervical Spine (Nakke, 7 nakkehvirvler) 2005
  • Neurology II
    (Det autonome nervesystem, samt vegetative funktioner) 2005
  • Uterus and ovary (Livmoder og æggestokke) 2005
  • Pancreas and Spleen (Bugspytkirtel og milt) 2005
  • Liver and Gallbladder (Lever og galdeblære) 2005
  • Stomach, Duodenum and Oesophagus
    (Maven, tolvfingertarm og spiserør) 2006
  • Heart (Hjertet) 2006
  • Lungs (Lungerne) 2006
  • Cranial Osteopathy II 2006
  • Cranial Osteopathy III 2007
  • Neurology III 2007
  • Cranial Nerves (Kranienerver 12 stk,
    symptomer/syndromer/patologiske fund etc.) 2007
  • General Bodyadjustment / general osteopathic treatment(Global kropsmobilisering) 2007
  • Strain and Counterstrain (Forstrækning og modtræk) 2007
  • Pathology (Sygdomslære) 2007
  • Gynaecology (Intra-vaginal og intra-rectal undersøgelse) 2007
  • Integration I (Sammensætning af de forskellige moduler og forskellige cases) 2007
  • Integration II (Sammensætning af de forskellige moduler og forskellige cases) 2007
  • Integration III (Sammensætning af de forskellige moduler og forskellige cases) 2008
  • Safety I (Sikkerhed og Kontra-indikationer med forskellige sygdomsforløb samt skader) 2008
  • Safety II (Sikkerhed og Kontra-indikationer med forskellige sygdomsforløb samt skader) 2008
  • Functional techniques / Case studies (forskellige former for muskelafslappende teknikker) 2009
  • Relevant updates and recent Integration (IV) 2012



Sideløbende og efterfølgende af ren og skær nysgerrighed og relevans har jeg deltaget i understående:

  • Anatomi/fysiologi (kursus forløb for SFZ inklusive eksamen 2004)
  • Hømopati seminar Biovita 2004
  • Patologi/Farmakologi (sygdomslære kursus forløb for SFZ inklusive eksamen 2005)
  • Veterinær Seminar - Veterinær Homotoksikologi ved Dr. Kelvin Boys BVSc 2006
  • Phytobiophysics Flower Formulas Biovita 2007
  • Gennemgang af anatomi ved præparater i vådsal ved Finn Boysen-Møller Panum instituttet 2008
  • Hjernens gåder: Udvikling / smerte / bevidsthed / følelser / psykisk sygdom / fysisk aktivitet og kost (OUH 2012)
  • Bevægelses psykologi (OUH 2012)
  • Alternativ og komplementærmedicin: Integrativ behandling / alternativ behandling, historie, brug og effekt/ lægeplanter / naturmedicin / visualisering / hypnose / healing / musikterapi-medicin (OUH 2012)
  • Paediatric Osteopathy Conference 2012: A clinical approach to children with developmental delay / Orofascial development in child – the embryological mystery within / Primitive reflexes and postural reactions / Development and behaviour – the role of vision / The principles of the heart’s development applied in paediatric ostopathic treatment / The development of sleep and sleep disorders in children / The neuro-anatomy & physiology of mal-development in the first trimester & adverse peri-natal events / The neurological impaired child, a clinical view / The osteopathic treatment of postural and spinal mal-development in children – it’s ethical & technical challenges
  • The study of biomechanical relations between horse and rider, 2014
  • Intro-seminar "The ground of Craniosacral Biodynamics 12-14maj 2016 by Kathrine Ukleja
  • Seminar række: Craniosacral Biodynamics Bridging Courses with Kathrine Ukleja, DO, BCST
  • 1-4 september 2016 The Footprints of Experience, Original Motion and Conditional Motion
  • 17-20 november 2016 Birth, A formative Journey, Moulding of Body and Mind
  • 12-15 februar 2017 The Midlines, The axes of human organisation and Function
  • 25-28 maj 2017 Dynamic Stillness, Ignition and Transmutation
  • Foundation for Paediatric Osteopathy Conference in London 8 / 9 April 2017 in London
  • A Biodynamic View of Osteopathy Phase 1 February 3-4-5-6 2016 i Wiltshire, Bradford on Avon
  • A Biodynamic View of Osteopathy Phase 2 February 1-2-3-4 2017 i Wiltshire, Bradford on Avon
  • A Biodynamic View of Osteopathy Phase 3 January 31-1-2-3 Feb  2018 i Wiltshire, Bradford on Avon
  • A Biodynamic View of Osteopathy Phase 4 January 30-31-1-2 Feb 2019 i Wiltshire, Bradford on Avon
  • A Biodynamic View of Osteopathy Treatment of Children  Phase 1 November 26-27-28-29 2017 i Wiltshire, Bradford on Avon
  • A Biodynamic View of Osteopathy Treatment of Children  Phase 2 November 25-26-27-28 2018 i Wiltshire, Bradford on Avon  
  • A Biodynamic View of Osteopathy Treatment of Children  Phase 3 November 23-24-25-26 2019 i Wiltshire, Bradford on Avon